Diety dla pacjentów

Dieta Lekkostrawna

Dieta lekkostrawna, to dieta która zapewnia dostarczanie różnorodnych składników pokarmowych w formie potraw lekkostrawnych i łatwo przyswajalnych. Stosuje się ją w schorzeniach układu trawiennego oraz w profilaktyce wielu chorób, u dzieci, osób w podeszłym wieku. Zaleca się regularne spożywanie 5 – 6 posiłków dziennie niewielkich objętościowo.

Założenia ogólne diety lekkostrawnej
Dieta lekkostrawna w pełni pokrywa zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze tak jak dieta podstawowa:
Białko stanowi 12 % energii
Tłuszcz 30%
Węglowodany 55% – 60 %

W diecie zmniejsza się podaż błonnika pokarmowego, a ten który podajemy powinien pochodzić z młodych warzyw i owoców, delikatnego pieczywa pszennego razowego. Wykluczamy z diety potrawy ostre, tłuste, długo zalegające w żołądku, wędzone, smażone, wzdymające oraz używki i marynaty.

Dozwolone techniki kulinarne
– gotowanie w wodzie i na parze, często łączone z rozdrabnianiem, przecieraniem, miksowaniem
– pieczenie w foli aluminiowej i pergaminie
– obróbka cieplna niewymagająca stosowania tłuszczu
W czasie takiego przygotowania posiłku nie powstają trudno strawne potrawy.

Zabronione techniki kulinarne
– smażenie
– pieczenie tradycyjne
– zapiekanie
– odsmażanie
– wędzenie
– marynowanie
– sporządzanie zasmażek


Dieta przeciwmiażdzycowa

Zastosowanie i cel diety
Dietę przeciwmiażdżycową stosujemy wtedy gdy stężenie cholesterolu i trójglicerydów w surowicy krwi przekracza pożądane wartości.

Zasady diety
Białko stanowi od 10 – 15 % zapotrzebowania energetycznego, źródłem białka powinny być chude produkty zwierzęce oraz białko roślinne nasion roślin strączkowych, zwłaszcza soi.

Tłuszcze pokrywają od 20 – 25 % zapotrzebowania energetycznego ,stosujemy głównie tłuszcze roślinne (oleje, oliwę z oliwek, margaryny miękkie), wykluczając z diety tłuszcze zwierzęce tj. smalec , boczek, słonina, masło.

Węglowodany uzupełniają zapotrzebowanie energetyczne , podajemy głównie węglowodany złożone, eliminując z diety cukry proste (cukier , słodycze , miód, dżem, słodkie desery). Podajemy produkty bogate w błonnik i pektyny, ponieważ na ich powierzchni osadzają się związki lipidowe i wydalane są na zewnątrz organizmu.

Witamina C obniża wewnątrzustrojową syntezę cholesterolu. Niedobór tej witaminy przyśpiesza jego osadzanie w tętnicach.
Magnez wspomaga spalanie tłuszczu a potas reguluje pracę serca. Sód zdecydowanie ograniczamy ponieważ jego nadmiar powoduje zatrzymywanie wody w organizmie. Podwyższa ciśnienie krwi.

Zasady sporządzania posiłków
1. Prawidłowe techniki przygotowywania potraw to tradycyjne gotowanie lub z użyciem szybkowaru, pieczenie w folii aluminiowej lub pergaminie, duszenie bez tłuszczu z uprzednim obsmażeniem na patelni z powłoką teflonową.
2. Zupy i sosy należy sporządzać na wywarach mięsno – jarzynowych odtłuszczonych i podprawiać mlekiem, jogurtem naturalnym z niewielką ilością mąki.
3. Do każdego posiłku podawać dodatek warzywny lub owocowy w całości lub w postaci surówek z dodatkiem oleju sojowego, słonecznikowego, kukurydzianego oraz oliwy z oliwek.
4. Zamiast masła należy używać do smarowania pieczywa miękkich margaryn w kubeczkach np. ; Flory, Kamy, Tiny, Bony.
5. Często wykorzystywać w jadłospisach ryby i owoce morza ze względu na zawartość w nich kwasów tłuszczowych omega -3, które działają p/miażdżycowo.
6. Codzienna dieta powinna być bogata w produkty z tzw. pełnego przemiału, tj. razowe pieczywo, kasze, ryż brązowy, płatki jęczmienne, owsiane, musli, otręby.
7. Należy zwrócić uwagę aby w codziennym jadłospisie znalazły się produkty bogate w chrom, selen, żelazo, kwas foliowy, wit z gr B